När år 2010 inleddes hade vi bott i vårt nya hus i två veckor. Inga gardiner, kartonger i varje rum, en enda röra i köket och garaget fullt av bråte. Utomhus var det snö, men på tomten stod bland annat en byggbarack och en såg. Första arbetsdagen efter nyår kom Skanska och hämtade dem. Från våra fönster hade vi full uppsikt över arbetet.
 |
| Tisdag 5 januari: Byggbaracken hämtas av en motivlackad lastbil. |
 |
| Tisdag 5 januari: Sågen lyfts upp på ett släp. |
Vårt nya hus ligger i gamla delen av Röbäck, ett stenkast från allt som över huvud taget finns i den lilla byn: affären, dagis, skolan, idrottsplatsen och busshållplatsen. Skidspåren ligger så nära att vi bara behöver ta på oss skidorna utanför dörren och staka ett par hundra meter.
 |
| Tisdag 26 januari: Jenny i skidspåret. |
Kaminen som vi installerat blev inte godkänd förrän vid andra besiktningen, men när vi väl fick tända den för första gången var det en högtidsstund.
 |
| Onsdag 27 januari: Premiäreldning i kaminen. |
 |
| Onsdag 27 januari: Eld fascinerar, gammal som ung. |
I öster gränsar byn Röbäck till ett område som kallas Svidjan (jag lyckades hitta en trolig förklaring till namnet, men har i skrivande stund glömt den). Svidjevägen är ett populärt promenadstråk på omkring 2,5 km.
 |
| Söndag 7 februari: Oskar på sparktur i solen. |
 |
| Söndag 7 februari: William (och Oskar) åker spark. |
 |
| Söndag 7 februari: Explosionsrisk? |
Under vårvintern gjorde vi flera turer till Agnäsbacken. Oskar tyckte mycket om att åka med mamma i bärstolen. William övade på att åka skidor, men tappade ibland tålamodet och åkte stjärtlapp i stället.
 |
| Lördag 13 februari: William på skidor i Agnäsbacken. |
 |
| Lördag 13 februari: William är redo för backen. |
 |
| Lördag 13 februari: Oskar åker med på mammas rygg. |
 |
| Söndag 7 mars: William åker lift med mormor Karin. |
 |
| Söndag 7 mars: Oskar och Jenny i Agnäsbacken. |
 |
| Söndag 7 mars: William är beredd på sina skidor. |
 |
| Söndag 7 mars: Nyvaken Oskar i Agnäs. |
 |
| Söndag 4 april: William åker stjärtlapp. |
 |
| Söndag 4 april: William åker stjärtlapp i Agnäsbacken. |
 |
| Söndag 4 april: Oskar gillar att åka på mammas rygg. |
Under året har det hänt otroligt mycket med Oskar, precis som med alla barn i hans ålder. Han fyllde två den 30 april. Han fick en motorcykel – eller »moppe« som han själv säger – som han satte sig på och åkte iväg som om han aldrig gjort annat. Oskar har lätt för det mesta som handlar om kroppsrörelse och koordination, och han spelar gladeligen innebandy (ibland lite väl glatt) och sparkar boll. På hösten upptäckte vi att han kunde åka spark: han bara ställde sig på den och åkte iväg (således fick han en egen spark i julklapp).
Också när det gäller språket har det hänt mycket, och Oskar kan numera göra sig förstådd i fullständiga meningar, även om det är lite si och så med uttalet. William är ofta den som har lättast för att förstå vad Oskar säger, och det har till och med hänt att Oskar sagt »måtte fjåga Jiam« när vi inte förstår honom. Oskar slänger sig också med en hel del uttryck, särskilt när han blir arg. »Du lilla bumma koskit« är hans favorituttryck för dagen, liksom »hejdå kokosnöt«.
 |
| Söndag 21 februari: Oskar äter semla. |
 |
| Fredag 26 februari: Oskar har med sig toalektyr. |
 |
| Lördag 27 mars: Oskar är glad. |
 |
| Tisdag 13 april: Även coola killar måste sova. |
 |
| Fredag 30 april: Oskar har fått en »moppe« på sin födelsedag. |
 |
| Fredag 30 april: Tårta på Oskars födelsedag. |
 |
| Lördag 1 maj: Födelsedagsfirande med mera tårta. |
 |
| Lördag 22 maj: På besök hos Arvid och Folke. |
 |
| Tisdag 1 juni: »Pappa gjilla!« |
 |
| Tisdag 22 juni: Oskar på grönbete. |
 |
| Söndag 27 juni: Oskar är mycket fascinerad av djur, här Eva Magnussons katt i Kasamark. |
 |
| Fredag 2 juli: Oskar tittar på »bompa dato« medan mamma vilar. |
 |
| Söndag 4 juli: Oskar åker bil. |
William fyllde fem i augusti. Han kan läsa om han behöver, särskilt om det är stora bokstäver. Han har också börjat räkna, och ställer ofta frågor som »vad är fyra plus två?« Om man försöker hjälpa honom och först frågar om fyra plus ett, och sedan fyra plus två, kan han själv komma fram till att fyra plus två är sex. Men Williams värld domineras mer än något annat av Supermario. Han och kompisen Emil spelar Supermario, pratar Supermario, bygger Supermario i Lego och leker Supermario. Om de bara fick gissar jag att de skulle göra det från morgon till kväll. William gläds också åt att familjen fick ett
Nintendo Wii i julklapp.
 |
| Lördag 27 mars: William kikar fram. |
 |
| Fredag 30 april: William lyssnar på körsång till vårens ära. |
 |
| Lördag 22 maj: William sparkar boll hemma hos Arvid och Folke. |
 |
| Tisdag 1 juni: William på den nybyggda altanen. |
 |
| Söndag 27 juni: William tränar hemma hos Eva Magnusson i Kasamark. |
 |
| Torsdag 15 juli: William tar det lite lugnare. |
 |
| Tisdag 20 juli: Badpojken. |
 |
| Fredag 13 augusti: William fyller fem år. |
 |
| Söndag 12 december: William spelar hockey. |
Som »nybyggare« är det förstås mycket att göra med hus och trädgård. Under året har vi byggt altaner, delat av garaget med en innervägg, spacklat och målat förrådet, målat huset utvändigt, anlagt en gräsmatta och mycket, mycket mer. Och minst lika mycket återstår.
 |
| Onsdag 26 maj: En halvfärdig altan i nordostläge. |
 |
| Lördag 12 juni: Erik målar hus med stegen surrad vid bilens takräcke. |
 |
| Fredag 2 juli: Grannens grävmaskin fyller ut tomten. |
 |
| Fredag 2 juli: Oskar och William övervakar arbetet. |
 |
| Torsdag 8 juli: En stor begivenhet var när lastbilen tippade matjord. |
I slutet på juli gjorde vi en minisemester till Lycksele djurpark. Detta sammanföll med en motorvecka, så vi hade förmånen att sitta på en uteservering och se det ena amerikanska vrålåket efter det andra. En och annan tysk sportbil syntes till också, vilket gladde pappa i familjen.
 |
| Torsdag 29 juli: Oskar skall rida på en ponny. |
 |
| Fredag 30 juli: Jenny på Lycksele djurpark. |
 |
| Fredag 30 juli: Oskar väntar på lunch. |
 |
| Fredag 30 juli: William väntar på lunch. |
Under resan till Lycksele förolyckades kameran, som inte längre tog bilder rätt. Därför finns inte så många bilder under hösten. De ovanstående bilderna kan också ses på
PicasaWeb.
1 kommentar:
Hello Mr. Björk,
I saw your blog on Mainstream psychology on Theoretical Psychology, and would like to cite your ideas in my dissertation. However, blogs cannot be utilized. Have you ever considered writing articles for a Critical psychology or Transpersonal psychology journal so that I would be able to cite your name/article? Please, let me know. Thank you,
Mara Flynn
mara.flynn@waldenu.edu
Skicka en kommentar